Östen Karlsson perheineen omistaa Scandi Yachtsin. Karlsson aloitti uransa veneenrakentajana suoritettuaan tutkintonsa 1985. Karlsson osti yrityksen 2008 ja omistajanvaihdoksen yhteydessä nimi muutettiin ja yrityksestä tuli Scandi Yachts.
Vuosien varrella veneveistämö on valmistanut useita yksilöllisesti toteutettuja 30-75 jalan purjeveneitä. Tämän lisäksi Scandi Yachts toteuttaa useita business to business (B2B) hankkeita eri veneveistämöille Suomessa. Näissä hankkeissa toteutamme toimivia ratkaisuja ja täytämme korkeat laatuvaatimukset. Scandi Yachts suorittaa myös peruskorjauksia, maalauksia ja vakuutuskorjauksia.


Scandi Yachts on Suomen länsirannikolla Uudessakaarlepyyssä sijaitseva veneveistämö. Alue on maailmankuulu veneenrakennusperinteistään. Taitava käsityö ja pitkälle kehitetty infrastruktuuri yhdistyy alueen yrittäjähenkeen.
Pohjanmaalla on elänyt ja toiminut veneenrakentajia useammassa sukupolvessa ja tämä heijastuu siihen intohimoon, jonka veneenrakentajamme tuntevat käsityötään kohtaan. Suomen veneteollisuus tunnetaan hyvin tehdyistä ja korkealuokkaisista veneistään.
Olemme Suomen suurin alipaineinjektiolla tehtävien 37-46-jalkaisten moottorivenerunkojen valmistaja. Ammattitaitomme ja tuotantomenetelmämme ansiosta lopputuotteen pintakäsittely on korkeakaatuinen.
Nils Luoma ym. perustivat yrityksen 1979 lopussa vastatakseen erikoissuunniteltujen one-off cruising purjeveneiden kysyntään. Luoma on veneenrakennusalan veteraani, hän työskenteli Nautor’s Swanilla ja hän oli myös yksi Baltic Yachtsin perustajista (1973). Hänen vankalla tiedollaan, pitkällä vene-elämäkokemuksellaan sekä korkeilla laatuvaatimuksillaan on luonut perustan yritykselle, johon edelleen voi luottaa.

Useiden B2B-hankevuosien jälkeen ja yrityksen 40-vuotisjuhla mielessä Karlsson päätti toteuttaa unelmansa ja Scandi 42 Blue Dream valmistui heinäkuussa. Pandemia esti suuren juhlinnan.
Naval architect: Ulf Rögeberg

41 ft Hybridimoottorivene RK 12 rakennettiin.
Yacht designer: Rolf Eliasson

Östen ja Anne Karlsson ostivat yrityksen.
Omistajan vaihon yhteydessä yrityksen nimeen lisättiin s, jolloin siitä tuli Scandi Yachts.

Aloimme käyttämään uutta tyhjiöruisku-menetelmää tuotannossa.

B2B hanke oli pitkän aikaa etusijalla toiminnassa.

Scandi 52 Nro II - Odelfina
Naval architect: Elvström Yacht Design

Scandi konsepti syntyi. Scandi 52 kehitettiin ideasta valmiiksi tuotteeksi yhdessä Elvström Yachtin venearkkitehtien kanssa.

Ensimmäinen 62 jalkainen Deerfoot Yacht rakennettiin. Kahden seuraavan vuoden aikana rakennettiin neljä venettä.
Moonshadow, nro 3 (kuvassa) osallistui ARC rallyyn Kanariansaarilta Barbadokselle ja oli ensimmäinen maalilinjan yli kulkeva yksirunkoinen vene.
Naval architect: Elvström Yacht Design and Steve Dashew.

Trimarani 45 ft - s/y Rauma-Repola.
Yacht designer: Reino Karpio

Tunnetuin Scandi Yatchin rakentama ”Scandi Yacht”-vene on silloisen Norjan Kruunuprinssi Haraldin 31 jalkainen puolitonnari Fram VIII-31. Veneellä on voitettu useita kilpailuja ja tultu neljännelle sijalle Norjan Hanköön Half Ton Cupissa 1983. Yacht Designer: Eivind Amble.
Samana vuonna rakennettiin ensimmäinen 46 jalkainen kilpavene Vision, jolla voitettiin Gotland Runt 1982. Naval architect: Elvström Yacht Design.

Kahden ensimmäisen puolitonnarin Mizaar-niminen sisarvene valmistui kesän aikana. Veneellä on voitettu Suomen IOR mestaruus kaksi kertaa (luokka V). Veneellä voitettiin myös luokka Gotland Runt-kilpailussa.
39 jalkainen Big Foot (kuvassa). Vene tuli toiselle sijalle Sardinia Cupissa Välimerellä 1982 ja kuudennelle sijalle amerikkalaisessa SORC-kilpailussa. Yacht designer: Peter Norlin

Syksyllä 1980 32 ft Sea Travel ja Brilliant olivat valmiita toimitettavaksi. Yacht designer: Ron Holland

Nils Luoma ym. perustivat yrityksen 1979 lopussa. Ensimmäiset kilpaveneet rakensimme Munsalassa, odottaessamme ensimmäisen hallin valmistumista.
Käytämme nykyaikaisia ja innovatiivisia tuotantomenetelmiä. Erikoisuutenamme on, että teemme sileän pinnan tappiin emmekä muottiin ja tämän ansiosta muottien elinikä pitenee ja lopputuotteen pinnan viimeistelyaste on erittäin korkeaa laatua.
Katso infuusiovideomme täältä
Alipaineinjektio on valmistusmenetelmä, jota olemme käyttäneet Scandi Yachtsilla jo 2000-luvun alusta lähtien. Käytämme sitä kaikissa valmistamissamme rungoissa, kansissa ja muissa lasikuituyksityiskohdissa. Menetelmä on suljettu valmistusprosessi. Lasikuitumatot asetetaan kuivina muotille, muovikalvo astetetaan päälle ja tyhjiöpumpulla saadaan alipaine, joka imee ulos ilman, niin että hartsi voidaan imeä lasikuitujen väliin.
Toivotteena on laminaatti, joka sisältää mahdollisimman vähän harstia ja mahdollisimman paljon kuitua. Veneenrakentajan työolosuhteet paranevat huomattavasti, koska tässa suljetussa prosessissa ei altistuta liuotinaineille. Injektio, jota myös kutsutaan infuusiolaminoinniksi (core infusion) on vähän vanhempia menetelmiä kalliimpi, mutta ympäristövaikutukset ovat huomattavasti pienemmät sekä rakentajalle että asiakkaalle. Kaikki tämä vastaa pyrkimyksiämme kestävään tuotantoon.
- 20 % vahvempi ja 30 % kevyempi runko, koska kuitusisältö on suurempi verrattuna volyymiin
- Hyvät mekaaniset ominaisuudet
- Suuri jäykkyys ja erittäin vahva runko, joka täyttää korkeat kestävyysvaatimukset
- Pienempi materiaalimenekki verrattuna perinteiseen laminiontiin käsin tai ruiskuttamalla
- Puhtaampi työympäristö työntekijälle, koska prosessin aikana ei altistusta liuotinaineille ja, helpompi puhdistaa työkalut
- Mahdollistaa suurten osien laminoinnin kerralla
- Samaa muottia voidaan käyttää monta kertaa samalla tuloksella
- Asiakas säästää polttoainekustannuksissa
- Rungosta tulee ääni- ja lämpöeristetty, mikä antaa paremmat ajo- ja asuinmukavuudet.