MEISTÄ

Kaikki alkoi Nils Luoman kiinnostuksesta veneisiin ja veneilyyn. Nautorin perustaja Pekka Koskenkylä näki Nilsin rakentaman purjeveneen ja tämä johti Nilsin palkkaamiseen ylimestariksi Nautorin kokoonpano-osastolle 1969. Yhdessä neljän muun kanssa hän myöhemmin perusti Baltic Yachtin 1973. Viiden vuoden jälkeen hän aloitti tuotantopäällikkönä Nykrassa Uudessakaarlepyyssä, jossa hän työskenteli suunnilleen 1½ vuotta. Joulukuussa 1979 hän aloitti kahden kisapurjeveneen, puolitonnarin, rakentamisen. Tästä tuli lähtölaukaus Scandi Yachtille ja yhtiö perustettiin 1980. Nils toimi toimitusjohtajana ja tuotantopäällikkönä aina vuoteen 2008 asti, jolloin omistaja vaihtui ja Östen Karlsson ryhtyi hoitamaan toimitusjohtajan tehtäviä. Omistajan vaihdon yhteydessä yrityksen nimeen lisättiin s, jolloin siitä tuli Scandi Yachts.

Historia

Olemme tiiviissä yhteistyössä useamman vene- ja komposiittialan yrityksen kanssa. Nykyään suuri osa tuotantokapasiteetistamme menee alihankintatöihin alipaineinjektoitujen runkojen ja eri venemuottien tuottamisen muodossa. Tällä tavoin voimme yhdessä edistää venealaa ja tuotannon kehittämistä.

Nykyään Kanadassa asuva uusseelantilainen Ron Holland on ensimmäinen veneiden suunnittelija, jonka kanssa teimme yhteistyötä. Hän piirsi ensimmäiset veistämössä rakennetut purjeveneet. Hänet tunnetaan ehkä parhaiten Nautorille piirtämistään 36-44- jalkaisista Swan-veneistä.  

Elvström Yacht Design ja alusarkkitehti Ulf Rögeberg ja Jan Kjaerulff piirsivät 46-jalkaisen cruising purjeveneen, josta rakensimme 3 kpl ruotsalaiselle tilaajalle. Veneet tulivat tunnetuiksi erittäin nopeina ja tasapainoisina. Tänä päivänä kaksi niistä on Tanskassa ja kolmas Turussa (Kuutsalon Sylvi).  

Ulf Rögeberg oli mukana myös 1985, kun seuraava suuri hanke alkoi, johon kuului neljä 62-jalkaista cruisinvenettä Deerfoot Yachtsille. Nämä veneet oli suunniteltu pienen miehistön purjehdittavaksi ja voidakseen toimia mukavina perheasuntona ehkä vuosia kestävien purjehdusten aikana.

Alla on lista muista venesuunnittelijoista, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä ja heidän suunnittelemistaan veneistä:

  • Eivind Amble, Fram VIII silloiselle Norjan Kruunuprinssi Haraldille
  • Peter Norlin, Big Foot (nyk. Sure Foot) ja Big Foot II
  • Reino Karpio, trimaraani Rauma-Repola
  • Rolf Eliassson, Villenvene (nyk. Tuuli), joka oli ensimmäinen Overseas 40, joka rakennettiin ja RK 12 (Kumpuranta VII)
  • Jussi Mannerberg, Mannerberg 40