OM OSS

Scandi Yachts historia

​Scandi Yacht grundades i december 1979 med Nils Luoma som VD och produktionschef. 2008 genomfördes ägarbyte och Östen Karlsson blev VD samtidigt som företaget antog namnet Scandi Yachts.

 

Samarbete

Vi samarbetar med andra finska företag inom båtbranschen, både som underleveratör  av vakuuminjicerade skrov och tillverkare av olika skrov-, hytt- och däcksformar. På det här sättet kan vi tillsammans föra båtbranschen och produktionsutvecklingen framåt. Förutom båtvarv har vi ett nära samarbete med andra företag när det gäller plugg- och formtillverkning samt produktion av olika kompositdelar. 

Vår allra första båtkonstruktör var Ron Holland, från  Nya Zeeland, numera bosatt i Canada. Han ritade de första segelbåtarna som byggdes på varvet. Han har även ritat 36-44 fots Swan båtar för Nautor.

Elvström Yacht Design med skeppsarkitekt Ulf Rögeberg och Jan Kjaerulff ritade 46 fots cruising segelbåt som vi byggde i tre exemplar åt en svensk beställare. Båtarna blev kända för att vara mycket snabba och välbalanserade. Idag finns två av dem i Danmark och den tredje i Åbo (Kuutsalon Sylvi). Ulf Rögeberg var även involverad 1985 när nästa stora projekt  inleddes med fyra 62 fots cruisingbåtar för Deerfoot Yachts. Dessa båtar var planerade att seglas av en liten besättning  och kunna fungera som bekväma familjebostäder under kanske årslånga seglingar. Ulf Rögeberg ritade även Scandi 52 som en del i vårt egna båtkoncept.

Andra konstruktörer som vi samarbetate med och båtarna de designat:

  • Eivind Amble, Fram VIII åt dåvarande Kronprins Harald av Norge
  • Peter Norlin, Big Foot (nuv. Sure Foot) och Big Foot II
  • Reino Karpio, trimaranen Rauma-Repola
  • Rolf Eliassson, Villenvene (nuv. Tuuli) som var den första Overseas 40 som byggdes och RK 12 (Kumpuranta VII)
  • Jussi Mannerberg, Mannerberg 40