Om oss
Scandi Yachts idag
Scandi Yachts ägs av Östen Karlsson och hans familj. Karlsson började sin båtbyggare-karriär efter hans examen 1985. Karlsson köpte företaget 2008 and i samband med ägarbytet bytte företaget namn till Scandi Yachts.
Båtvarvet har gjort flertal skräddarsydda segelbåtar genom åren i klasserna 30-75 fot. Förutom segelbåts byggande har Scandi Yachts också tagit an flera B2B projekt för olika båtvarv i Finland med funktionella lösningar och höga kvalitetskrav. Scandi Yachts utför också grundrenovering, målning och försäkringsreparationer.
Scandi Yachts är ett båtvarv i Nykarleby, på Finlands västkust, i ett område som är världskänt för sina båtbyggartraditioner. Skickligt hantverk och välutvecklad infrastruktur kombineras med företagarandan i regionen.
I Österbotten har båtbyggare levt och verkat i flera generationer vilket återspeglas i den passion våra båtbyggare har för sitt hantverk. Den finska båtindustrin är känd för dess välgjorda och högkvalitativa båtar.
Scandi Yachts anses vara Finlands största producent av vakuuminjicerade skrov i 37-46 fots klasserna. Vår yrkesskicklighet och produktionsmetoder ger hög ytfinish på slutprodukten.
Scandi Yachts historia
Nils Luoma m. fl. grundade företaget i slutet av 1979 för att möta efterfrågan på specialdesignade one-off cruising segelbåtar. Luoma är en veteran inom båtbyggnadsbranschen, i början av båtbyggare karriären jobbade han på Nautor och han var också en av grundarna av Baltic Yachts (1973). Luoma har med sin gedigna kunskap, långa erfarenhet av båtliv och höga krav på kvalitet lagt grunden för ett företag som man fortsättningsvis kan lita på.
Höjdpunkter
Vår specialitet
Vi använder moderna och innovativa produktionsmetoder. Vår specialitet är att vi gör den blanka ytan i pluggen och inte i formen vilket ger en längre livslängd på formarna och gör att slutproduktens ytfinish är av mycket hög kvalitet.
Ta en titt på vår injicerings video här
Vakuuminjicering är en tillverkningsmetod som vi på Scandi Yachts har använt oss av sedan början av 2000-talet. Den används i all produktion av skrov, däck och andra glasfiberdetaljer. Metoden är en sluten tillverkningsprocess. Glasfibermattorna sätt torra i formen, plastfilm läggs på och med hjälp av vakuumpump fås ett undertryck som suger ut luft så att harts kan sugas in mellan glasfibrerna.
Målet är ett laminat med så lågt harts innehåll och så högt fiber innehåll som möjligt. Arbetsmiljön blir mycket bättre för båtbyggarna eftersom ingen exponering för lösningsmedel sker under denna slutna process. Injicering, även kallas infusionslaminering (core infusion), är en aning dyrare än de äldre metoderna men ger betydligt mindre miljöpåverkan för både byggare och kund. Allt detta ligger i linje med vår strävan till hållbar produktion.
- Skrovet blir 20% starkare och 30% lättare eftersom fiber innehållet är högre jämfört med volymen
- Goda mekaniska egenskaper
- Hög styvhet och ett mycket starkt skrov som uppfyller höga krav på hållfasthet
- Mindre materialförbrukning jämfört med traditionell hand- och sprutlaminering
- Renare arbetsmiljö för arbetstagaren pga ingen exponering för lösningsmedel under processen och det är lättare att rengöra verktygen
- Möjliggör snabb laminering av stora dela på en gång
- Samma form kan användas upprepade gånger och man får samma resultat
- Kunden sparar in bränslekostnader
- Skrovet blir ljud- och värmeisolerat vilket ger bättre körkomfort och högre boendekomfort